Discover

Γιατί το παιδί θέλει να επαναλαμβάνει την ίδια δραστηριότητα;

Γιατί το μικρό σας επαναλαμβάνει την ίδια δραστηριότητα; Ποια είναι τα οφέλη που μπορεί να αποκομίσει από τη διαδικασία της επανάληψης; 

Διαβάσατε το ίδιο βιβλίο πέντε φορές το ίδιο απόγευμα; Σίγουρα, αρχικά, ακόμα και εσάς ίσως να σας ενθουσίαζε που το μικρό σας σάς ζητούσε να του διαβάσετε το ίδιο βιβλίο ξανά και ξανά, ωστόσο μετά την 50ή φορά είναι βέβαιο ότι δεν αισθάνεστε τόσο ενθουσιώδεις.

Μην ξεχνάτε, όμως, ότι είναι στην ανθρώπινη φύση να επαναλαμβάνουμε πράγματα που απολαμβάνουμε. Επίσης, το πιο σημαντικό είναι ότι συμβάλλει στην αίσθηση ασφάλειας και αυτοπεποίθησης του παιδιού. Αυτό συμβαίνει γιατί όταν τα παιδιά επαναλαμβάνουν κάτι, η ιστορία γίνεται μέρος της μνήμης τους και, όσο οι επαναλήψεις αυξάνονται, μπορούν να προβλέπουν τις λεπτομέρειες της ιστορίας και τη συνέχειά της κάθε φορά, ενισχύοντας την αυτοπεποίθησή τους ότι είναι έξυπνα και έχουν κατακτήσει τη δραστηριότητα.

Η σημασία της επανάληψης

Η επανάληψη είναι το θεμέλιο πολλών πτυχών της μάθησης. Σκεφτείτε ότι ένα μωρό χρειάζεται 1.000 επαναλήψεις για να μάθει μια λέξη. Όταν είναι μικρό το παιδί, μπορεί να χρειαστεί 50 επαναλήψεις, ενώ όταν βρίσκεται στο νηπιαγωγείο, μπορεί να χρειαστεί λίγες μόνο επαναλήψεις για να το κάνει κτήμα του, επειδή έχουν σχηματιστεί οι εγκεφαλικές συνδέσεις. Οι γονείς βοηθούν αυτή τη διαδικασία τραγουδώντας το ίδιο τραγούδι, διαβάζοντας την ίδια ιστορία, απαγγέλλοντας το ίδιο ποίημα και επαναλαμβάνοντας αυτό που λέει το μωρό.

Κάθε επανάληψη δίνει στα παιδιά μια άλλη ευκαιρία να μάθουν τη σημασία και τις αποχρώσεις της γλώσσας. Για να μάθουν να διαβάζουν εύκολα, πρέπει να γνωρίζουν τη σημασία του τι διαβάζουν ‒ δεν μπορούν απλώς να το κάνουν μηχανικά. Αυτό θα τα βοηθήσει να αναγνωρίσουν λέξεις και γράμματα αργότερα στο σχολείο.

Τα οφέλη της επανάληψης είναι ξεκάθαρα. Αυτό που δεν είναι τόσο σαφές είναι πως θα διαβάσετε δεκάδες φορές ένα βιβλίο που δεν αγαπήσατε τόσο την πρώτη φορά.

Παιδί επανάληψη δραστηριότητα παζλ

  • Γίνετε δημιουργικοί στον τρόπο που διαβάζετε

Αντισταθείτε στον πειρασμό να μη διαβάσετε ένα βιβλίο που έχει αρχίσει να σας εκνευρίζει. Αντ’ αυτού, προσποιηθείτε ότι ξεκινάτε να διαβάζετε από το τέλος προς την αρχή και ανακαλύψτε τι σκέφτεται το παιδί σας. Του φαίνεται αστείο, για παράδειγμα; Είναι περήφανο επισημαίνοντας το λάθος σας; Εάν το κείμενο είναι ποιήματα, κάντε ένα παιχνίδι παραλείποντας λέξεις και ενθαρρύνετε το παιδί σας να συμπληρώσει τα κενά. Ή μη διαβάσετε το τέλος ‒ ζητήστε από το παιδί σας να το κάνει.

  • Ένα για σένα, ένα για μένα

Στη βιβλιοθήκη ή στο βιβλιοπωλείο συμβιβαστείτε – διαλέξτε εσείς κάποια βιβλία, αλλά αφήστε και το παιδί σας να διαλέξει μερικά, ακόμη κι αν μέσα σε αυτά είναι και κάποιο χριστουγεννιάτικο ενώ είναι άνοιξη.

  • Ποιοτικός έλεγχος κατά την έναρξη

Επιλέξτε ποιοτικά βιβλία και μουσική. Εάν υπάρχει μια ιστορία που πραγματικά δεν σας αρέσει, προσπαθήστε να μην την αγοράσετε. Οι γονείς έχουν τελικά τον έλεγχο, ειδικά με πολύ μικρά παιδιά, της αρχικής έκθεσής τους σε άνευ αισθητικής πράγματα.

  • Μην το αφήσετε να αλλάξει τη ρουτίνα

Εάν πιστεύετε ότι το παιδί σας χρησιμοποιεί την ιστορία για να παρατείνει το ωράριο του ύπνου, περιορίστε τις επαναλαμβανόμενες αναγνώσεις. Πείτε του: «Αυτό είναι αρκετό. Θα το διαβάσουμε ξανά αύριο».

  • Υπενθυμίστε στον εαυτό σας τα οφέλη για το παιδί σας

Καθώς διαβάζετε μια ιστορία 100ή φορά, εστιάστε στη σωματική και συναισθηματική απόκριση του παιδιού σας. Δείτε πόσο το απολαμβάνει και πώς χαλαρώνει. Αυτό θα σας κάνει να ξεκινήσετε την 101η φορά από μόνοι σας.

Διαβάστε επίσης: Γιατί πρέπει να διαβάζετε παιδικά βιβλία, ακόμα κι αν είστε μεγάλοι και… σοφοί

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Τα γραφικά μυθιστορήματα και η αξία τους

Τα γραφικά μυθιστορήματα υπολογίζονται ως «πραγματική» ανάγνωση, διασκεδάζουν και βελτιώνουν τις δεξιότητες γραμματισμού. Ναι μην έχετε αμφιβολία! Πραγματικά, το κάνουν! Είτε έχετε έναν απρόθυμο ή...

Μικροί «εφευρέτες» παιχνιδιών – Ευφάνταστες δημιουργίες μαθητών νηπιαγωγείου

Παιδιά από νηπιαγωγεία της Ελλάδας δημιούργησαν παιχνίδια από άχρηστα αντικείμενα, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος eTwinning, στο οποίο συμμετείχαν συνολικά 380 μικροί μαθητές. Της Κατερίνας...

Είναι ανησυχητικές οι ωτίτιδες στα παιδιά;

Η ωτίτιδα είναι μία από τις συχνότερες παθήσεις των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Παρακάτω θα παραθέσουμε ορισμένες πληροφορίες σχετικά με αυτή. Ας ξεκινήσουμε...

Έξυπνοι τρόποι να σταματήσετε τη συνεχή επιθυμία των παιδιών για σνακ

Η γονική καθημερινότητα μέσα σε όλες τις υποχρεώσεις έχει ακόμα μία που πολλές φορές μοιάζει με εφιάλτη και δεν είναι άλλη από τη συνεχή...

Παιδί και πρότυπα: Η εικόνα του σώματος

Το να ακούει συνεχώς ένα μικρό παιδί ότι το πρόχειρο φαγητό είναι κακό, μπορεί να το επηρεάσει μια ζωή αμφισβητώντας την εικόνα του σώματός...