Discover

Η οθόνη σε ρόλο babysitter – Τι γίνεται όταν τα παιδιά μένουν με τους παππούδες

Οι παππούδες και οι γιαγιάδες είναι λίγο πολύ γνωστό πως κακομαθαίνουν τα παιδιά καθώς αφήνουν τα εγγόνια να κάνουν όσα απαγορεύουν οι γονείς, να τρώνε γλυκά, να μένουν ξύπνια περισσότερες ώρες ή να βλέπουν τηλεόραση.

Σύμφωνα με μία μελέτη του Πανεπιστημίου Rutgers, που δημοσιεύθηκε στο Journal of Children and Media, διαπιστώθηκε πως οι παππούδες αφήνουν τα εγγόνια τους στο τάμπλετ, στο κινητό ή στον υπολογιστή σχεδόν τον μισό χρόνο από τον οποίο είναι μαζί.

Από την έρευνα κρίθηκε απαραίτητη η ανάγκη οι παππούδες να περιορίσουν τη χρήση της τεχνολογίας στα παιδιά χρησιμοποιώντας κάποιους κανόνες για όσες ώρες βρίσκονται υπό την επίβλεψή τους. Η μελέτη εξέτασε τις εμπειρίες των παππούδων παιδιών ηλικίας δύο έως επτά ετών, οι οποίοι τα φρόντιζαν τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα, και βρήκε ότι σε μια μέση επίσκεψη διάρκειας τεσσάρων ωρών, τα παιδιά περνούσαν δύο ώρες βλέποντας βίντεο ή παίζοντας παιχνίδια στις ηλεκτρονικές συσκευές.

Τα ευρήματα της έρευνας, έδειξαν ότι:
  • Πολλοί παππούδες ένιωθαν λιγότερη αυτοπεποίθηση να διαχειριστούν τα παιδιά όταν αυτά χρησιμοποιούσαν παιχνίδια και εφαρμογές, σε σχέση με όταν οι ίδιοι ασχολούνταν κάποια ηλεκτρονική συσκευή, πιθανότατα λόγω της δικής τους έλλειψης εμπειρίας στον τομέα αυτό.
  • Οι γονείς κάποιων παιδιών έδιναν οδηγίες στους παππούδες για το πώς θα διαχειριστούν τη χρήση των μέσων, πράγμα που – η ειρωνεία θέλει να – οδηγεί σε περισσότερο χρόνο παρακολούθησης.
  • Οι παππούδες της μελέτης επέτρεπαν περισσότερο χρόνο στην οθόνη από ό,τι οι γιαγιάδες, ίσως επειδή ήταν πιο άνετοι με την τεχνολογία.
  • Κατά μέσο όρο, οι παππούδες αντιμετώπιζαν μεγαλύτερη δυσκολία στη διαχείριση της χρήσης των μέσων στα αγόρια και στα μεγαλύτερα παιδιά, σε σχέση με τα κορίτσια και τα μικρότερα. Τα αγόρια, μάλιστα, αφιέρωναν κατά μέσο όρο 17 λεπτά περισσότερο σε δραστηριότητες που σχετίζονταν με τα μέσα, συγκριτικά με τα κορίτσια.
  • Οι παππούδες επέτρεπαν περισσότερο χρόνο στην οθόνη όταν φρόντιζαν τα εγγόνια τους στο δικό τους σπίτι από ό,τι όταν βρίσκονταν στο σπίτι των παιδιών. Το ίδιο συνέβαινε και όταν τα παιδιά έφεραν το τάμπλετ ή κάποια άλλη συσκευή από το σπίτι τους, όπως δηλαδή έκανε το 22% των παιδιών.
  • Τα παιδιά που αφιέρωναν τον λιγότερο χρόνο στη χρήση των μέσων σε κάθε επίσκεψη στους παππούδες ήταν ηλικίας δύο έως τριών ετών, με μέσο όρο τα 98 λεπτά ανά επίσκεψη. Τα παιδιά 4-5 ετών περνούσαν κατά μέσο όρο 106 λεπτά σε ηλεκτρονικές συσκευές, ενώ τα παιδιά ηλικίας 6-7 ετών είχαν περίπου 143 λεπτά σε κάθε επίσκεψη.
Οι συστάσεις των ερευνητών
  • Οι παππούδες που θέτουν αυστηρούς κανόνες (π.χ. όχι περισσότερο από μία ώρα, όχι πριν τον ύπνο ή κατά τη διάρκεια του φαγητού) καταφέρνουν να μειώσουν το χρόνο που περνούν τα εγγόνια τους μπροστά στην οθόνη.
  • Οι γονείς θα πρέπει να προμηθεύουν τους παππούδες με παιχνίδια και βιβλία για να τους βοηθήσουν να κρατούν τα παιδιά απασχολημένα.

Από τη μελέτη του Πανεπιστημίου Rutgers διαπιστώθηκε πως οι παππούδες επέτρεπαν περισσότερη χρήση της οθόνης στα παιδιά από ότι οι γιαγιάδες.

«Ο παππούς και η γιαγιά διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στο μεγάλωμα των εγγονιών τους. Πρέπει, λοιπόν, να τους ενημερώσουμε για τις συνέπειες που μπορεί να έχουν τα ηλεκτρονικά μέσα στη ζωή των παιδιών και για την σωστή χρήση τους που μπορεί να είναι ωφέλιμη», σημειώνει η συγγραφέας της μελέτης και διακεκριμένη καθηγήτρια στα Μέσα και τη Δημοσιογραφία, Dafna Lemish.

Tα παιδιά ακούνε λιγότερες λέξεις όταν στο χώρο υπάρχει τηλεόραση

Τα παιδιά εκτίθενται στις οθόνες για πολύ μεγαλύτερο χρονικό διάστημα από ότι συνιστούν οι παιδίατροι ενώ ταυτόχρονα η Αμερικανική Παιδιατρική Ακαδημία αποθαρρύνει τη χρήση όλων των ψηφιακών μέσων για παιδιά κάτω των 2 ετών. Επίσης συνιστά να περιοριστεί ο χρόνος έκθεσης των παιδιών ηλικίας δύο έως πέντε ετών στις οθόνες σε μία μόνο ώρα ημερησίως και μάλιστα σε υψηλής ποιότητας τηλεοπτικά προγράμματα.

Σύμφωνα με μία μελέτη για τον χρόνο που περνούν τα παιδιά μπροστά από μία οθόνη, του Panel Study of Income Dynamics, που διευθύνεται από το Πανεπιστήμιο του Michigan και παρακολουθεί τις συνήθειες των οικογενειών των ΗΠΑ από το 1968, οι ερευνητές συμπέραναν πως παρά την εμφάνιση των ταμπλετ, η τηλεόραση είναι η αγαπημένη των παιδιών.

Ο επικεφαλής ερευνητής Weiwei Chen, επίκουρος καθηγητής στο Διεθνές Πανεπιστημιακό Κολέγιο Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Εργασίας της Φλόριντα στο Μαϊάμι σημειώνει ότι αυτό που σήμερα ορίζουμε ως «οθόνη» στο παρελθόν περιλάμβανε μόνο την τηλεόραση. Ωστόσο το χρονικό διάστημα μεταξύ 1997 – 2014 αυξήθηκε στο πενταπλάσιο η παρακολούθηση τηλεόρασης από τα μικρά παιδιά.

Ειδικότερα, το 2014 τα παιδιά ηλικίας δύο ετών και κάτω πέρασαν κατά μέσο όρο 2,6 ώρες την ημέρα παρακολουθώντας τηλεόραση. Τα μεγαλύτερα παιδιά (δύο έως πέντε ετών) παρακολούθησαν κατά μέσο όρο 2,1 ώρες την ημέρα, ενώ και οι δύο ομάδες περνούσαν σχεδόν μισή ώρα κάθε μέρα χρησιμοποιώντας κινητά τηλέφωνα.

«Πολλοί γονείς να χρησιμοποιούν τη τηλεόραση ως babysitter»

Η Sarah Domoff, διευθύντρια του Εργαστηρίου Οικογενειακής Υγείας στο Πανεπιστήμιο του Central Michigan δήλωσε πως είναι πιθανό πολλοί γονείς να χρησιμοποιούν τη τηλεόραση ως babysitter. «Οι έρευνες που πραγματοποιήσαμε μαζί με τους συνεργάτες μου δείχνουν ότι η τηλεόραση χρησιμοποιείται συχνά για να βοηθήσει τους γονείς να διαχειριστούν διάφορες συμπεριφορές των παιδιών ή να τους επιτρέψει να ολοκληρώσουν διάφορες δουλειές στο σπίτι», δήλωσε η Dr. Domoff, η οποία συνιστά περιορισμό του χρόνου που αφιερώνουν τα μικρά παιδιά στις οθόνες και ενεργό γονική συμμετοχή ανά πάσα στιγμή.

«Γνωρίζουμε ότι η ύπαρξη τηλεόρασης στην κρεβατοκάμαρα ενός παιδιού αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης προβλημάτων στον ύπνο και παχυσαρκίας. Η έρευνά μας έδειξε, επιπλέον, ότι τα παιδιά ακούνε λιγότερες λέξεις και έχουν λιγότερες συνομιλίες όταν στο χώρο υπάρχει τηλεόραση ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα. Επομένως, ο υπερβολικός χρόνος που περνούν μπροστά σε μια οθόνη μπορεί να επηρεάσει σημαντικές δραστηριότητες απαραίτητες για την ανάπτυξή τους», δήλωσε η Δρ. Domoff.

Πηγή: Journal of Children and Media, JAMA Pediatrics

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Φώτης Δούσος: Ένας πολυτάλαντος συγγραφέας

Αν κάποιος γνωρίσει τον Φώτη Δούσο ή απλά γκουγκλάρει το όνομά του και ρίξει μια ματιά σε όσα κάνει θα αντιληφθεί αμέσως ότι δεν...

Δέσποινα Γκουτζολίκα: αστυνομικός με παραμυθένια καρδιά

Η συγγραφέας Δέσποινα Γκουτζολίκα είναι αστυνομικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων, ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος άνθρωπος και έχει πολλά να πει και να γράψει. Ημέρα της γυναίκας σήμερα...

Πώς να αντιμετωπίσετε ένα παιδί που βαριέται συνέχεια

Το παιδί σας κλαψουρίζει επαναλαμβάνοντας ότι βαριέται συνέχεια; Δείτε πώς να το διαχειριστείτε. Η φράση «βαριέμαι» όταν την ακούνε οι γονείς είναι ισοδύναμη του ήχου...

Σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου – Ποια μωρά κινδυνεύουν περισσότερο;

Το σύνδρομο ξαφνικού βρεφικού θανάτου (SIDS) είναι ο ανεξήγητος θάνατος, συνήθως κατά τη διάρκεια του ύπνου, ενός φαινομενικά υγιούς μωρού ηλικίας κάτω του ενός...

Σκύλος και παιδιά: 6 τρόποι υγιούς συγκατοίκησης

Εάν αναρωτιέστε: "Πώς μπορώ να βεβαιωθώ ότι ο σκύλος μου ταιριάζει με τα παιδιά μου;" δοκιμάστε αυτές τις έξι στρατηγικές. Εάν ένας σκύλος μπήκε στην...