Discover

Μικροί αναγνώστες: Θέλουν τον τρόπο τους

Το διάβασμα θέλει τον τρόπο του και αυτή η απλή ρουτίνα 10 λεπτών μπορεί να βοηθήσει ώστε τα παιδιά να το αγαπήσουν.  

Σήμερα υπάρχει μια γενική παραδοχή. Ότι τα παιδιά πια δεν διαβάζουν λογοτεχνικά βιβλία. Όμως αυτή η απλή ρουτίνα που ακολουθεί στη συνέχεια μπορεί να τα βοηθήσει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους και στην καλλιέργεια της αγάπης τους για τα βιβλία.

παιδί-και-λογοτεχνίαΟι γονείς κάνουν συχνά την ίδια ερώτηση: «Τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω το παιδί μου να γίνει καλύτερος αναγνώστης;»

Η απάντηση είναι μία: Διαβάστε με τα παιδιά σας. Απολαύστε μαζί βιβλία και ό,τι κι αν κάνετε, μην εστιάζετε στη διδασκαλία της ανάγνωσης. Αφήστε τη καλύτερα στους δασκάλους. Γνωρίζουν καλύτερα τις πρακτικές γραμματισμού. Άλλωστε, άφθονα στοιχεία δείχνουν ότι ένα σταθερό θεμέλιο της ανάγνωσης, της γραφής, της ομιλίας και του παιχνιδιού με λόγια προάγει την αγάπη για τα βιβλία σε νεαρή ηλικία και οδηγεί αργότερα σε επιτυχημένους αναγνώστες.

Επιτυχημένοι εκπαιδευτικοί

Επιτυχημένοι καθηγητές σε πολλά αστικά σχολεία της Αμερικής βοηθούν τους αναγνώστες που αγωνίζονται να βελτιώσουν δραματικά την ικανότητα ανάγνωσης με το να βάζουν τους μαθητές να διαβάζουν τα ίδια αποσπάσματα πολλές φορές.

Οι καθηγητές και οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι κάτι τέτοιο οδηγεί σχεδόν πάντα σε βελτιώσεις.

Για τα παιδιά, αυτή η στρατηγική μοιάζει πολύ με την εκμάθηση ενός τραγουδιού, καθώς διαβάζουν στίχους ενώ τραγουδούν μαζί με ένα μουσικό βίντεο. Όταν τα παιδιά εξασκούνται στην ανάγνωση με αυτόν τον τρόπο, ακούνε και ακούγονται ως πιο έμπειροι αναγνώστες.

Ενεργοποιώντας τις αισθήσεις της ακοής, της όρασης και της αφής, αυτή η προσέγγιση καθιστά την αναγνώριση γνωστών λέξεων ευκολότερη και ταχύτερη, αυξάνοντας την ευχέρεια. Η στρατηγική λειτουργεί καλύτερα όταν επαναλαμβάνεται τακτικά – ιδανικά 10-15 λεπτά την ημέρα.

Σκάβοντας βαθύτερα

Ο ψυχολόγος Robert G. Heckelman εντόπισε για πρώτη φορά αυτήν τη μέθοδο επαναλαμβανόμενης ανάγνωσης στη δεκαετία του 1960. Συνάντησε έναν έφηβο του οποίου το επίπεδο ανάγνωσης αυξήθηκε κατά τρεις βαθμούς χρησιμοποιώντας αυτό το σύστημα. Ο Heckelman επανέλαβε τη μέθοδο με 24 μαθητές γυμνασίου και γυμνασίου που προσπαθούσαν να γίνουν δυνατότεροι αναγνώστες.

Μετά από μόλις 7,5 ώρες διδασκαλίας σε αυτό που ονόμασε Neurological Impress Method, οι μαθητές προχώρησαν κατά μέσο όρο δύο επίπεδα.

Αργότερα η μέθοδος αυτή εφαρμόστηκε σε μέλη οικογενειών σε μελέτη που διήρκησε 10 εβδομάδες και η οποία συνάντησε κάποια εμπόδια. Για παράδειγμα, η γιαγιά ενός στοχαστικού και περίεργου παιδιού εξέφρασε άγχος για την έλλειψη εμπιστοσύνης και την αντιληπτή ικανότητα ανάγνωσής της. Μαζί της, σε πέντε προπονήσεις, συμμετείχαν 25 ακόμα παππούδες και γιαγιάδες και μερικοί ακόμα συγγενείς.

Την τελευταία φορά οι ενήλικες συμμετέχοντες περιέγραψαν πώς διδάσκουν αυτήν τη στρατηγική σε άλλους και δήλωσαν ότι παρόμοιες ευκαιρίες πρέπει να είναι ευρέως διαθέσιμες. Ακόμα και η κάποτε ανήσυχη γιαγιά. Αυτό με τη σειρά του ώθησε τους ερευνητές να διευρύνουν την εκπαίδευση για ολόκληρο το σχολείο και μια ομάδα εκπαιδευτικών.

Διαπιστώθηκε επίσης ότι όταν οι οικογένειες διαβάζουν βιβλία που αντικατοπτρίζουν τον πολιτισμό και τη γλώσσα τους, τους άρεσε να διαβάζουν μαζί περισσότερο.

ΠΗΓΗ: todaysparent


ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ: 

«Όχι άλλα μωρά», εκδόσεις Βιβλιοσκόπιο

Τα γραφικά μυθιστορήματα και η αξία τους

«Αγαπητή Γη» , εκδόσεις Τζιαμπίρης Πυραμίδα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ

Μην πανικοβάλλεστε εάν το παιδί σας δεν τρώει λαχανικά

Σίγουρα θα σας ανησυχήσει το γεγονός όταν διαπιστώσετε ότι το παιδί σας δεν τρώει κάποια λαχανικά ή ακόμα και όλα, αλλά δεν θα πρέπει...

Κατάλληλη διατροφή, ανά ηλικία, για ένα υγιές παιδί

Η διατροφή για ένα υγιές παιδί βασίζεται στις ίδιες αρχές με τη διατροφή για υγιείς ενηλίκους. Όλοι οι άνθρωποι χρειάζονται τα ίδια θρεπτικά συστατικά...

15 τρόποι για να έρθετε ακόμα πιο κοντά με το μωρό σας

Οι πρώτοι μήνες με το μωρό είναι καθοριστικοί για την συναισθηματική του ανάπτυξη, οπότε μιας και οι νέες μαμάδες περνούν τον περισσότερο χρόνο τους...

Είναι ανησυχητικές οι ωτίτιδες στα παιδιά;

Η ωτίτιδα είναι μία από τις συχνότερες παθήσεις των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Παρακάτω θα παραθέσουμε ορισμένες πληροφορίες σχετικά με αυτή. Ας ξεκινήσουμε...

Σταυρούλα Παγώνα: Μέσα από στίχους και παραμύθια

Τη Σταυρούλα Παγώνα τη γνωρίσαμε πριν δύο χρόνια. Μας τη σύστησαν οι εκδόσεις ΕΛΛΗΝΟΕΚΔΟΤΙΚΗ με τα βιβλία της Αποστολή...Τερατέξ, Οι περιπέτειες της Βούλας στο...